human-1138001_1920

Chatbots introductie

human-1138001_1920
In de wereld van de digitale marketing is het zeer belangrijk om altijd up-to-date te blijven met de laatste ontwikkelingen op veel verschillende platformen. Dit komt omdat je als marketeer je klanten moet bereiken op de platformen waar zij aanwezig zijn.

Elk marketingkanaal wordt minder effectief na verloop van tijd.
Je moet je klanten bereiken op de platformen waar zij actief zijn.

Begin 2016 hebben verschillende grote bedrijven de opkomst van chatbots aangegeven. Facebook, Twitter, Google en Microsoft zien allemaal een grote toekomst in chatbots.

Wat zijn chatbots?
Chatbots zijn computersystemen dat conversaties aangaan met een persoon. Meestal reageert de chatbot op voorgeprogrammeerde vragen of zinnen met een voor gedefinieerd antwoord, complexere chatbots worden aangedreven door artificiële intelligentie en leren bij na verloop van tijd.

Chatbots zijn niet nieuw, in 1966 werd een eerste chatbot uitgebracht gemaakt door Joseph Weizenbaum, een professor bij MIT (Massachusetts Institute of Technology). Deze chatbot was een standalone computerprogramma en had zeer beperkte functionaliteit.

Met de opkomst van Windows Live Messenger waren er in 2008 ook al chatbots actief. Je kon verschillende chatbots toevoegen aan je vriendenlijst en een conversatie met hen aangaan. Zo kon je bijvoorbeeld een dialoog voeren met ‘Billie’, een chatbot van Bol.com. Dit gaf al een duidelijk beeld waartoe chatbots in staat zijn en vele mensen waren geïnteresseerd wat de toekomst zou brengen.

The future is now

Waarom zijn chatbots nu juist populair geworden?

Chatbots worden aanzien als de grootste digitale innovatie van 2017, dit komt omdat de technologieën die chatbots kunnen ondersteunen verder staat dan ooit tevoren en omdat messaging applicaties de laatste jaren zeer populair zijn geworden. Er is gebleken dat ongeveer 3 miljard mensen minstens 1 messaging app hebben. En dit aantal blijft sterk groeien, deze groei is zelfs sterker dan de groei van het aantal social media gebruikers.
The Messaging App Report - Business Insider
Dit biedt bedrijven nieuwe opportuniteiten om hun cliënteel op een persoonlijker niveau te bereiken. Bedrijven zoals Facebook, Twitter, Google, Amazon en Microsoft willen hierop kapitaliseren en doen volop research naar artificiële intelligentie die chatbots kunnen ondersteunen.

Taal is de meest natuurlijke interface voor de mens.
Taal is de interface die chatbots gebruiken.

Messaging apps zijn er dus duidelijk om te blijven, gebruikers spenderen veel tijd en aandacht aan dit soort apps. Het is dus belangrijk voor bedrijven om hun communicatie hiernaartoe te shiften om zo een meer natuurlijke ervaring aan de gebruikers te bieden. Voorlopig communiceren vele bedrijven nog via email en dit terwijl is gebleken dat slechts 20% van emails worden geopend, langs de andere kant worden 98% van persoonlijke berichten geopend en dit zelfs binnen 3 minuten!

Chatbots in actie

WeChat, een populaire messaging app in China maakt al sterk gebruik van chatbots en stelt gebruikers in staat taxi’s te boeken, vluchten te boeken, cinema tickets te kopen, een afspraak te maken met de dokter, te doen aan mobile banking, … en deze lijst blijft groeien. In het Westen lopen we dus duidelijk achter en moeten we dringend aan deze adoptie beginnen.

Ook in westerse landen zijn verschillende pioniers al begonnen met het implementeren van chatbots in hun marketing strategie. 3DPrintler, een 3D-printing startup uit Canada maakt al gebruik van chatbots in apps zoals Skype, Facebook Messenger en zelfs SMS. Sinds het gebruik van deze chatbots is hun omzet sterk gestegen, en het aantal conversies via de chatbot ligt maar liefst 56% hoger dan het aantal conversies op hun website.

Een ander succesverhaal is de chatbot van SnapTravel, deze AI-aangedreven bot helpt consumenten hun perfecte hotel te vinden en vervolgens te boeken via Facebook Messenger. Het reisbureau genereerde een omzet van 1 miljoen dollar in hotelboekingen in minder dan 1 jaar tijd met behulp van hun chatbot.
SnapTravel chatbot

Bovenstaande succesverhalen zijn slechts een tipje van de ijsberg, en dit terwijl chatbots nog steeds aan hun opmars bezig zijn. Er zijn nog vele andere voorbeelden waar de implementatie van een chatbot zeer positieve gevolgen had op:

  • Verkoopcijfers
  • De klantenrelaties
  • Efficiëntie van processen
  • Etc.

Chatbot use caseschatbot use cases